Katwijk aan Zee 2016

Bed and Breakfast aan Strand

Donderdag 9 juni.
We vertrekken op de fiets naar het station. Om 09.50 uur nemen we de trein naar Den Haag. Daar stappen we over en nemen de trein naar Leiden. We nemen de bus naar Katwijk en stappen uit op de Boulevard. Daar ligt het Bed & Breakfast waar we een kamer hebben besproken met een uitzicht op de zee.

We zetten onze rugzakken op onze kamer en steken over naar het strand. In een paviljoen drinken we cappuccino en lopen daarna over het strand richting Noordwijk. Dat ligt zes kilometer verderop. Daar zitten we in een zonnetje en hebben nog een drankje verdiend. We lopen door de plaats, eten een visje en lopen daarna weer terug naar Katwijk, via het strand.

We eten heerlijk bij “De Griek”. Daarna zijn we op tijd weer terug in het Bed & Breakfast. Alles bij elkaar was het een vermoeiende dag.

Vrijdag 10 juni.
Na een uitgebreid ontbijt in het Bed & Breakfast lopen we de boulevard af. We huren twee fietsen voor de hele dag. Bert had thuis al een fietsroute volgens de knooppunten voorbereid. We fietsen door de duinen richting Scheveningen en volgen de route verder richting Den Haag.

Onderweg drinken we koffie en belanden even later midden in de stad. Het is er behoorlijk druk en we fietsen langs het Binnenhof. We gaan verder richting Wassenaar. We volgen er een stuk van “De Haagse Landgoederenroute”. We komen door een verrassend groene omgeving dichtbij de kust en de politieke hoofdstad. We fietsen door de bossen langs landgoederen, buitenhuizen en het Hertenhuisje.

De route brengt ons naar Leiden. Aan het water eten we een broodje op een terras. Daarna fietsen we richting Noordwijk. Bij de bebouwing fietsen we door een nieuwbouwwijk. Met de route komen we uit bij het water. Met een pont gaan we naar de overkant en kunnen we de route verder voortzetten. We fietsen via de duinen weer terug naar Katwijk. We hebben deze dag ruim 50 kilometer gefietst. We leveren de fietsen in en gaan daarna in het dorp weer eten. Deze keer bij “Friends”.

Zaterdag 11 juni.
Vandaag is het een regenachtige dag. In Katwijk is er al een wandelroute gestart, die voor Kika is georganiseerd.
Wij gaan, vanwege het weer, met de bus om 10.00 uur naar Leiden. We gaan naar het Museum volkenkunde, een museum over mensen. Voordat we er arriveren, komen we langs de JoHo-center. Het is een winkel die zich inzet voor een duurzame wereld. Ze verkopen veel artikelen en ze geven veel informatie aan mensen die graag reizen.

Het monumentale pand van het museum ligt aan de Singel en presenteert regelmatig wisselende exposities. De vaste tentoonstelling bevat voorwerpen uit acht cultuurgebieden, die stuk voor stuk een menselijk verhaal vertellen. Van Oceanië tot de Noordpoolgebieden en van Geisha tot de Boeddha. In het WereldLAB, de speciaal ingerichte kinderruimte, geven kinderen met een interactief spel hun eigen ideale wereld vorm. In het Museum Volkenkunde ontdekken we dat ondanks de verschillen, iedereen hetzelfde is.
Wij kiezen voor de grote tentoonstelling DE BOEDDHA. Hij is één van de meest inspirerende figuren uit de wereldgeschiedenis. De volgende vragen staan centraal in deze tentoonstelling. Wat maakt het levensverhaal van deze spirituele leider zo intrigerend? Waarom zijn Boeddhabeelden uit diverse landen verschillend van elkaar? Wat zoeken mensen in het boeddhisme?
Bijzondere voorwerpen met een verhaal, foto’s, reportages en interviews illustreren het kleurrijke levensverhaal van de Boeddha en de religieuze beleving van boeddhisten wereldwijd.

We hebben hier twee en een half uur rondgelopen. Na een koffiepauze lopen we, via de Morspoort, door naar de stad. Het is er markt en we komen uit bij de burcht. Bert maakt er foto’s en krijgt van bovenaf een overzicht over de stad.
Aan het water drinken we op een terras nog wat, voordat het tijd is om terug naar Katwijk te gaan. Daar hebben we nog een keer bij “De Griek” gegeten.

Zondag 12 juni.
Na het ontbijt is het tijd om weer verder te gaan. We nemen afscheid van het Bed & Breakfast en stappen met onze rugzakken in de bus. In Leiden vertrekken we met de trein terug naar Den Haag. Vanaf 10.30 uur maken we een wandeling langs het Binnenhof, de markt, verschillende paleizen en tuinen.

Rondom de grote kerk was de tiende editie van Ut Haags Notûh Festival begonnen. Meer dan 50 deelnemende orkesten, bands en ensembles laten zich zien en horen in het centrum van Den Haag. Er wordt tot 17.30 uur overal muziek gemaakt.

In de grote kerk zagen wij het duo Felixbrodt - Bahl spelen. Maya Felixbrodt is een Israëlische violiste/componiste. Sahil Bahl is gitarist en singer- songwriter uit Los Angeles. Sinds 2012 spelen zij samen een repertoire van klassiek tot jazz maar ook folk en pop.

Later zijn we nog het centrum ingelopen. Totdat het tijd is om naar huis te reizen, drinken we nog een drankje. In de trein zien we het weer steeds slechter worden. Op onze eigen fietsen gaan we door de regen naar huis.

Wat hebben we een fijn weekend gehad. Zoveel regen hebben we het hele weekend niet gehad…..