Dag 15: Maandag 29 juli
Op de oevers van het meer Er Hai liggen talrijke dorpjes waar we onze blik op de traditionele Baicultuur kunnen richten. Vooral op de marktdagen is het er leuk. Om negen uur vertrekken we met de bus naar Xizhou, wat letterlijk "gelukkige stad" betekent. Xizhou is een typisch Baistadje, met een
minderheidsgroep die afgezien van vele ambachten en bijzondere theeceremonies, vooral bekend staat om de voorkeur voor witte kleding en witte huizen. Bai betekent dan ook "wit" in het Chinees. Het ligt 20 kilometer ten noorden van Dali en was in de Nanzhaotijd een belangrijke militaire voorpost. Het telt zo'n 90 grote Baihuizen met vertrekken die op een binnenplaats uitkomen.  De meeste staan ten noordoosten van het centrale plein. We nemen de tijd om rond te wandelen door de kleine straatjes en kennis te maken met de vriendelijke bevolking. Er leven veel minderheden naast elkaar, zonder dat er zich problemen voordoen. We lopen er ook over de locale markt met verse groente, kruiden, vis, vlees en kaas. De dieren worden geslacht als er zich een koper meldt.

We bezoeken er ook een theeceremonie, waar we drie verschillende soorten thee proeven. Het varieert van zwarte thee, thee met kaas/suiker en thee met honing en kaneel. Tussendoor worden we vermaakt met zang en dans. De huwelijksceremonie wordt daarbij verteld en uitgebeeld. De voorstelling is door ons niet helemaal te volgen, omdat de uitvoering helemaal in het Chinees is.

Na een lunch met tien verschillende locale gerechten in een restaurant, rijden we door naar de beroemde Drie Pagodes (Chongseng Tempel), een iconisch bouwwerk uit de Tang-periode. Het ligt ten noorden van de stad en is het symbool van Dali.
De opvallende San Ta, de Drie Pagodes, staan binnen de muren van de Chongwen Si, de Tempel. De vierkante Qianxun Ta is de hoogste van de drie
Pagodes, ze heeft zestien verdiepingen en is 70 meter hoog. Dit is ook de oudste Pagode en stamt uit circa 800. Elke laag is versierd met fraaie marmeren figuren. Bij een renovatie in 1979 werden boeddhistische soetra's, koperen spiegels en gouden ornamenten aangetroffen. Die zijn nu in het museum achter
de Pagodes te zien. De twee kleinere, achthoekige Pagodes stammen uit de 11de eeuw en zijn 42 meter hoog. Ze dienden niet alleen als reliekhouders, maar moesten ook de goden gunstig stemmen, om bescherming te bieden tegen natuurrampen. Deze twee Pagodes staan scheef door aardbevingen en worden ook de Torens van Pisa genoemd. De tekst voor de Qianxun Ta luidt: "Onderwerp voor eeuwig de bergen en rivieren".

Op de terugweg naar het hotel, lopen we langs een restaurant. Daar komen we langs kikkers en kreeften, die wachten om op het diner terecht te komen. De serveersters zijn verbaasd, maar stemmen toe als we foto's willen maken.

Schuin tegenover het Hotel ligt The Yu Er Park. In de gebouwen is de Bai architectuur terug te zien. In dit Yu Er Park zijn veel camellia bloemen en fruitbomen geplant. Ook zijn er vijvers aangelegd. De mensen, die in Dali wonen, zoeken in dit park ontspanning. Het is een trefpunt voor kaartspelen en er wordt ook muziek gemaakt.

Dag 16: Dinsdag 30 juli
's Morgens om half zeven reizen we van Dali naar Kunming. Dat wordt een busrit van zo'n 330 kilometer. Kunming is de hoofdstad van de provincie Yunnan, in het zuidwesten van China. Er wonen zo'n acht miljoen inwoners in deze stad. Kunming ligt op een hoogte van 2000 meter en dankt zijn bijnaam "Stad van de Eeuwige Lente" aan het subtropische klimaat en de vele bloemen die het hele jaar bloeien. De stad is ook geliefd vanwege de relatief schone lucht.
Hoewel Kunming zelf een flink aantal attracties heeft, komen wij er langs op onze reis. We rijden door naar de kalksteenzuilen van het Stenen Woud (Shi Lin), de bezienswaardigheid waar Kunming hoofdzakelijk om bekend is. Al sinds de Ming-dynastie (1368 - 1644) staat dit indrukwekkende Stenen Woud bekend als het "eerste wereldwonder". Het ligt op ongeveer een uur of drie rijden ten zuidoosten van Kunming. Eigenlijk is het een Karstgebied met een oppervlakte van meer dan vierhonderd vierkante kilometer. De grillige rotsformaties, waarvan sommige 30 meter hoog zijn, dragen fantasierijke namen. Vanaf de speciale uitkijkpunten hebben we een prachtig uitzicht over de fascinerende rotspartijen. Het intrigerende, miljoenen jaren oude landschap ziet er daadwerkelijk uit als een stenen bos. Het landschap wordt afgewisseld door kronkelige paden, vijvers en uitkijkpunten. We zien er één van de vele etnische minderheden van
China, de Sani. Shi Lin is de geboortegrond van hen. Veel Sani werken in het park als gids of danser. We bewonderen de wirwar aan natuurlijke stenen
pieken en laten ons betoveren door de karakteristieke vormen. Met een beetje fantasie herkennen we misschien wel een dier of mens in de grillige pilaren. Het is een heel mooi natuurpark waar we graag langer willen blijven. Maar dat zit er helaas niet in. We stappen weer in de bus en rijden terug naar Kunming. Daar checken we in bij het Jinjiang Hotel.

Dag 17: Woensdag 31 juli
Deze morgen zijn we vrij. We starten met een ontbijt in het Jinjiang Hotel. De ronde eetzaal bevindt zich op de bovenste verdieping en vanuit de ramen
hebben we uitzicht over de stad. We zien veel wolkenkrabbers en maken later een wandeling door de buurt. Er wordt hier van alles verkocht.

Tussen de middag vertrekken we naar het vliegveld en vliegen we, met een binnenlandse vlucht, naar onze nieuwe bestemming Guillin. Deze stad is bekend om zijn karstheuvels, waarvan de meeste lager dan 200 meter zijn. Ze zijn her en der in de stad te zien, maar de meeste langs de Li, ten zuiden van de stad. Tegenwoordig is Guillin een toeristenstad met tien parken, die mooie heuvels en kalksteengrotten herbergen. Om half zeven checken we in bij het Guillin
Universal Hotel. 's Avonds lopen we door het centrum. Na het eten, bij de Irish Pub, lopen we door naar de Pagodes. Het is er mooi, druk en heel toeristisch.