Westkapelle juli 2013

Bed & Breakfast Frankrijk-Noord

Weekend Frankrijk-Noord, Westkapelle 19-20-21-22 juli 2013

Ons eerste weekend samen weg. De keuze is gevallen op Frankrijk-Noord. Dit is een Bed & Breakfast in Westkapelle op Walcheren.
Het is een boerenhof uit 1750, een open koetshuis en enkele bijgebouwen, die op 5000 vierkante meter grond staan.
In de grote gerenoveerde boerenschuur is vloerverwarming aangebracht en er zijn twee studio’s opgetrokken, beide met eigen sanitair,
een keukentje, televisie en de mogelijkheid tot internetgebruik. De grote open ruimte in de schuur is voor gezamenlijk gebruik.
Buiten zijn een tuinkamer (een soort luxe houten tent), een circustent en een boomhut die ook verhuurd worden.
Onze keuze is gevallen op de houten tent die achter in de ruime tuin staat. In de tuinstoelen bij de vuurschaal kunnen we genieten van de rust.

We rijden ’s morgens richting Zeeland en arriveren er rond de middag. Frankrijk-Noord ligt achter de vuurtoren van Westkapelle, aan de rand van het dorp en ook vlak bij de zee. Nadat we onze spullen geïnstalleerd hebben, gaan we naar het dorp. Bij de fietsenwinkel huren we twee fietsen. Nu kunnen we de omgeving gaan verkennen.

Bert heeft een route voorbereid en we fietsen langs de kust over de dijk weg. We komen door Domburg, langs het Veerse Meer, door Veere en Middelburg. We maken er een Bourgondische fietstocht van. In Domburg drinken we koffie. We ontdekken dat Veere een pittoresk plaatsje is met zijn stadswallen en pauzeren er even voor een portie kibbeling. In Middelburg is het gezellig druk op de terrassen in het centrum. We besluiten dat we wel een drankje verdiend hebben. Aan het einde van de middag hebben we een hele ronde gehad, als we de fietsen weer terugbrengen.
Bij de houten tent wacht de vuurschaal. Het hout ligt al klaar.

De tweede dag starten we met een uitgebreid ontbijt met allemaal producten uit eigen tuin. We eten in de grote schuur en maken kennis met de andere gasten. Zij logeren binnen in de studio’s, ook wel doosjes genoemd.
Vandaag gaan we lopen. We zitten 17 kilometer van Vlissingen af. We willen er via de duinen heenlopen en dan eventueel met de bus terug.
Onderweg genieten we van het uitzicht op de zee. Er zijn ook wildbreiers bezig geweest. Het is een grappig gezicht om onderweg een houten paal met een breisel te zien.

We komen door Zoutelande en daar zijn ze op het strand aan het ringsteken. Het ziet er indrukwekkend uit als de paarden flinke snelheid maken.
We bereiken Vlissingen via de boulevard. We lopen door naar het centrum en komen midden op de kermis uit. We zoeken een terras, want we hebben dorst gekregen. Het lopen was goed te doen en we besluiten de terugweg ook te voet te gaan. We hebben toch tijd genoeg. We gaan over het strand en nemen voor onderweg een zak oliebollen mee. Het lopen door het rulle zand gaat goed, maar loopt zwaar. Wanneer we in een strandtent wat drinken, voelen we de spieren als we weer opstaan om verder te gaan. We zijn toch wel stijf. Terug in Westkapelle besluiten we meteen in het dorp te eten bij de Italiaan.
We denken dat we vanavond niet nog meer willen lopen.

Op de derde dag wordt het ontbijt in de tuin, onder de overkapping, geserveerd. De circustent en de boomhut zijn ook verhuurd. Tijdens het ontbijt raken we in gesprek met twee Franstalige Belgen. Ze willen gaan fietsen en zijn blij met de fietsroute die ze van ons krijgen.
Wij gaan vandaag weer lopen, maar deze keer de andere kant op. We komen tot in Domburg. Hier zijn we op de fiets doorheen gekomen. Domburg is een toeristische plaats en in het seizoen is het er altijd druk. Aan de doorgaande weg zijn veel winkels en terrassen te vinden. Wij eten een heerlijke vissalade op een terrasje, waarna we weer verder gaan.
Terug in Westkapelle relaxen we in de tuin bij onze houten tent. ’s Avonds gaan we eten bij “De Westkaap”, een restaurant aan de kust. We genieten er van de ondergaande zon.

Vandaag is het al weer de laatste dag. Na het ontbijt pakken we onze spullen in. De auto mag nog blijven staan tot we vanmiddag naar huis vertrekken.
Nog een laatste strandwandeling, schelpen zoeken op het strand en een rondje door het dorp.
We genieten van een vissalade op een terras, voordat we de auto ophalen en naar huis rijden.

We hebben het fijn gehad.