Spakenburg juli 2015

Bed & Breakfast Spakenburg

Vrijdag 10 juli 2015
Om 08.30 uur fietsen we naar het station. We gaan een weekend weg, naar Spakenburg. We stallen onze eigen fietsen in de fietsenstalling en gaan naar het perron. Ons plan is om met de trein naar Amersfoort te gaan. Onderweg zullen we twee keer over moeten stappen. De eerste keer in Eindhoven en daarna nog een keer in Utrecht.
Om 10.30 uur zijn we in Amersfoort. We zoeken eerst “Het Fietspoint” op. Daar staan onze huurfietsen klaar. Dan kunnen we de stad gaan verkennen.
We brengen eerst een bezoek aan de VVV. Met een stadsplattegrond en de stadswandeling komen we weer naar buiten.

We besluiten om op het plein bij “Lange Jan” eerst koffie te drinken. Daarna kan onze wandeling beginnen.

De tocht staat beschreven in een boekje. Er komt heel wat informatie voorbij. Amersfoort blijkt een hele mooie stad te zijn, met veel historie. De afstand die we lopen is maar 4,5 kilometer. Volgens het boekje kunnen we die in zo’n anderhalf uur lopen. Maar wij doen er vier uur over. Wij werken het hele boekje door en lezen ook alle informatie.

Ook in de Sint-Joriskerk maken wij een rondgang. Zo komt het dat wij pas om kwart voor vier klaar zijn. We zijn weer terug op het grote plein en vinden dat we wel een drankje verdiend hebben...

Dan hebben we nog een fietstocht van 23 kilometer voor de boeg. Bert heeft een tocht voorbereid via de knooppunten. We fietsen een groot stuk over de dijk langs het water. Zo komen we Spakenburg binnen. Op het plein is het gezellig druk. We nemen een drankje op een terras en melden ons een half uur later bij de Bed & Breakfast “Spakenburg”.

De Bed & Breakfast ligt buiten de drukte, in een rustige woonwijk. Onze kamer ligt op de zolderverdieping en is van alle gemakken voorzien. We maken
kennis met de eigenaren onder het genot van een kopje koffie. Nadat we ons opgefrist hebben, lopen we terug naar het dorp. We zullen ergens nog een
hapje moeten eten. We komen langs Eetcafé “De Boezeroen”. Het terras ziet er gezellig uit. We besluiten hier te eten. Dat blijkt een goede keus. Het eten is er heerlijk en de bediening gastvrij.

's Avonds laat lopen we nog een ronde door het centrum. De terrassen zijn nog levendig. We komen langs de museumhaven waar allemaal oude botters
liggen. Ook is er een werf waar een boot in reparatie is. We zien dat we morgen genoeg te ontdekken hebben. Maar voor vandaag houden we het voor
gezien.

Zaterdag 11 juli
Na een zeer uitgebreid ontbijt fietsen we naar het dorp. We gaan eerst bij de VVV naar binnen, we willen weten wat de moeite waard is om te gaan bekijken.Even later starten we bij het museum. We worden ontvangen door mensen in klederdracht. We zijn de eerste
bezoekers en krijgen even later een uitgebreide, privé- rondleiding. Het museum vertelt de historie van Spakenburg, over het leven van vroeger en nu. Over de impact die de afsluiting van de zee gehad heeft voor de visstand. Het
zoute water verdween en daarmee veranderde de visstand. Hoe de Spakenburgers om moesten schakelen naar
andere manieren om inkomsten te vergaren, terwijl het van oudsher een vissersdorp was. Hoe sociaal het dorp is en klaar staat voor zijn medemens.

Ook is er veel aandacht voor de klederdracht en hoe die uit het straatbeeld aan het verdwijnen is. Het museum is heel compleet en een bezoek meer dan waard. Wanneer we buiten komen, zien we dat het dorp volstroomt. Van overal stromen mensen toe, vooral fietsers.

Wij drinken koffie op een terras en stappen daarna ook op de fiets. Wij fietsen een route via het knooppuntennetwerk. We fietsen een heel stuk over de dijk, richting Nijkerk. Onderweg komen wij langs het Stoomgemaal Hertog Reijnout. Dit stoomgemaal is het enige nog werkende stoomgemaal met
buitenschepraderen in Europa. Het pompte overtollig water uit de polder weg en is 100 jaar lang onafgebroken in gebruik geweest. In 1983 werd het malen overgenomen door een elektrisch gemaal. Tot 2010 heeft het stoomgemaal nog enkele malen met het elektrisch gemaal meegedraaid.

Het elektrisch gemaal kon toen de hoeveelheid water in de polder niet de baas. Later is de capaciteit van het elektrisch gemaal aangepast en was dit niet meer nodig. Het stoomgemaal wordt nu door vrijwilligers onderhouden en heeft zijn vaste maaldagen waarop het stoomgemaal te bezoeken is. Vandaag is zo’n dag. Het is mooi om te zien hoe soepel de tandwielen van zo’n groot apparaat draaien. De vrijwilligers geven veel informatie en zijn zeer enthousiast.

We stappen weer op de fiets en vervolgen onze route. We komen door Nijkerk. Dit is ook een levendige plaats, maar heeft zo te zien minder historie. Op het plein is vandaag een boekenmarkt.
We drinken wat op een terrasje en vervolgen onze route.

’s Avonds eten we weer bij “De Boezeroen”. Het is er nog drukker dan de dag ervoor.
Ondanks dat Spakenburg best een grote plaats is, lijkt iedereen elkaar te kennen. Het is net één grote familie. Iedereen groet elkaar en regelmatig krijgen wij “Smakelijk eten” van wildvreemde mensen te horen.

Zondag 12 juli
Na twee dagen stralend weer, is het vandaag bewolkt.Vannacht heeft het zelfs wat geregend. We besluiten de fietsroute van vandaag wat in te korten. We moeten in elk geval in Amersfoort uitkomen.
Als we na het ontbijt willen vertrekken, blijkt Bert een lekke band te hebben. Die moet dus eerst geplakt worden. Alphons van het Bed & Breakfast is hierbij heel behulpzaam. Aan de koffie komt Bert tot de conclusie dat wij in een spijker zijn gefietst. Ik ben best sociaal, maar dat lijkt mij onmogelijk. Zoiets doe je toch echt zelf.

Even later kunnen we toch op pad. Onderweg houden we het droog, maar het wordt wel steeds bewolkter.Aangezien er aan het spoor gewerkt wordt, besluiten wij via Arnhem te reizen. In Den Bosch moeten we nog een keer overstappen en we besluiten de stad nog even in te gaan.

Meteen vanaf het station vinden we het erg druk in de stad. Er blijkt van alles te doen. In het kanaal liggen ontelbaar veel rubberen bootjes. En in de binnenstad vallen we middenin “Het levenslied van Den Bosch”.
Django komt net het podium op voor een optreden. Bert is helemaal in zijn nopjes. Wij maken ook altijd van alles mee..