Delft augustus 2016

Deze vakantie gaan we acht dagen weg. Eerst logeren we vier nachten in het Bed & Breakfast “Beau & Blue”. Het ligt aan het Oosteinde in de binnenstad van Delft. We rijden er zaterdag 13 augustus naar toe en arriveren er om 12.00 uur.

De auto hebben we net buiten de stad geparkeerd. In vijf minuten lopen we via de brug en door de Oostpoort naar het Bed & Breakfast.
We worden vriendelijk ontvangen met een welkomstdrankje en krijgen meteen veel informatie over de bezienswaardigheden in Delft.
Bert heeft zich thuis al voorbereid en we hebben al verschillende plannen voor de komende dagen.
We zetten onze spullen in de kamer “Blue” die voor ons is gereserveerd. Wat ziet het er hier prachtig en luxe uit.

Vanmiddag lopen we een ronde door de stad om Delft te bezichtigen. Het is markt op zaterdag en heeft ook een antieke markt met curiosa. Op het plein zitten we op een terras en ’s avonds gaan we in "Hills en Mills" eten. Het is een Pakistaans restaurant waar we heerlijk hebben gegeten. Voor ons wordt een plateau gemaakt voor twee personen. Zo kunnen we meerdere gerechten proeven.

Op zondag 14 augustus krijgen we een heerlijk ontbijt in de tuin. Het ziet er heerlijk verzorgd uit.

We willen vandaag twee fietsen huren. Helaas is de fietsverhuur, die we in gedachte hebben, niet open op zondag. We lopen terug naar het station.
We hebben OV-kaarten en krijgen daarom twee OV-fietsen mee. Het zijn zware, maar degelijke fietsen. Bert heeft een route via de knooppunten vastgesteld.
We gaan via Den Haag naar Hoek van Holland en rijden over de duinen met zicht op de zee. Bij de haven zien we bedrijvigheid.

De terugweg fietsen we via Maassluis en nemen we een pontje om het water over te steken. We zijn zes uur bezig met onze route en komen door een prachtige omgeving door Midden Delfland.

Na het inleveren van de fietsen lopen we langs “De Kleine Griek”. Het restaurant zit langs de gracht en we eten op de boot die in de gracht ligt.
We bestellen metzes, dit zijn kleine Griekse gerechten en het eten is er heerlijk.

Maandag 15 augustus beginnen we de dag met koffie en thee in de tuin. Daarna starten we met de historische wandelroute door Delft.
We maken bij de Oostpoort foto’s waarna we via de Oranje Plantage en de Hopstraat bij de Beestenmarkt uitkomen. Hier herinneren enkele paaltjes nog aan de tijd dat daar de schotten voor de beesten tussen geplaatst werden. De foto van het standbeeld in het midden van het plein herinnert aan de tijd dat hier koeien verhandeld werden. Inmiddels staan hier vele terrasjes op het plein.

We lopen door naar de markt waar we een broodje kopen van "Bakker Jaap" dat we voor het gemeentehuis opeten.

We zitten tegenover De Nieuwe Kerk die we even later bezoeken. We beklimmen ook de toren. Op twee verschillende hoogtes hebben we een mooi uitzicht over de stad.

Daarna wandelen we de route verder door de stad. We komen langs mooie winkelpanden, grachten en het Vermeer Centrum Delft.

In Delft studeren veel studenten. Ze zijn al weer druk bezig hun kamers in orde te maken. Langs de grachten staan de nodige fietsen. De laatste weken zijn er de nodige spinnenwebben aan gekomen.

Nadat we ook De Oude Kerk bekeken hebben, zittenen we op een terras op de markt. Daar zien we veel toeristen alle winkels bezoeken.

Tegen de avond koelt het buiten af. Bij het Bed & Breakfast gaan we ons warmer aankleden. Daarna gaan we terug naar “De Kleine Griek” om nogmaals van de vele hapjes te genieten.

Dinsdag 16 augustus drinken we eerst weer koffie en thee in de tuin. We maken er kennis met de Franse gasten die in de kamer “Beau” logeren.
We lopen naar Halfords waar we deze dag twee fietsen gehuurd hebben. Bij “Bakker Jaap” kopen we nog een lekker broodje dat we, op een bankje, voor het gemeentehuis opeten. Daarna kunnen we aan de fietstocht beginnen. We gaan eerst naar Schipluiden.

Na een cappuccino volgen we onze route over een fietspaadje langs het water. Onderweg komen we langs een trekpont. Je kunt het zelf naar de overkant verplaatsen door aan het wiel te draaien. Hoewel we het pad aan deze zijde blijven volgen, proberen we het wel even uit.

We gaan verder naar Vlaardingen. We maken een ronde door het centrum. Ook kopen we er drie tulpjes voor ons reiskastje thuis.
Bij de haven zien we veel bedrijvigheid en grote boten.

Vervolgens fietsen we weer richting Delft. We gaan terug via de Krabbeplas- Broekpolder-Abtswoudsepark. Het is een prachtige fietstocht door de natuur.
Via een andere kant komen we in Delft terug. We fietsen langs kruittorens die in het water liggen. In deze tijd zit er een scoutinggroep, die druk met hun groepen bezig zijn.

Woensdag 17 augustus is het tijd om onze spullen in te pakken en verder te gaan. Wat is dit een mooi Bed & Breakfast.
Hoewel we midden in het centrum van Delft zitten, voelt dat niet zo. Er heerst een rust en wat is dit een mooie omgeving.
Wat is Delft een mooie stad met veel historische panden en leuke winkels en veel grachten. We hebben er uitgebreid rondgewandeld.
En vlakbij is de natuur ook zo mooi. Daardoor hebben we twee dagen heerlijk gefietst.