Dag 15: Maandag 29 juli
Op de oevers van het meer Er Hai liggen talrijke dorpjes waar we onze blik op de traditionele Baicultuur kunnen richten. Vooral op de marktdagen is het er leuk. Om negen uur vertrekken we met de bus naar Xizhou, wat letterlijk "gelukkige stad" betekent. Xizhou is een typisch Baistadje, met een
minderheidsgroep die afgezien van vele ambachten en bijzondere theeceremonies, vooral bekend staat om de voorkeur voor witte kleding en witte huizen. Bai betekent dan ook "wit" in het Chinees. Het ligt 20 kilometer ten noorden van Dali en was in de Nanzhaotijd een belangrijke militaire voorpost. Het telt zo'n 90 grote Baihuizen met vertrekken die op een binnenplaats uitkomen.  De meeste staan ten noordoosten van het centrale plein. We nemen de tijd om rond te wandelen door de kleine straatjes en kennis te maken met de vriendelijke bevolking. Er leven veel minderheden naast elkaar, zonder dat er zich problemen voordoen. We lopen er ook over de locale markt met verse groente, kruiden, vis, vlees en kaas. De dieren worden geslacht als er zich een koper meldt.

We bezoeken er ook een theeceremonie, waar we drie verschillende soorten thee proeven. Het varieert van zwarte thee, thee met kaas/suiker en thee met honing en kaneel. Tussendoor worden we vermaakt met zang en dans. De huwelijksceremonie wordt daarbij verteld en uitgebeeld. De voorstelling is door ons niet helemaal te volgen, omdat de uitvoering helemaal in het Chinees is.

Na een lunch met tien verschillende locale gerechten in een restaurant, rijden we door naar de beroemde Drie Pagodes (Chongseng Tempel), een iconisch bouwwerk uit de Tang-periode. Het ligt ten noorden van de stad en is het symbool van Dali.
De opvallende San Ta, de Drie Pagodes, staan binnen de muren van de Chongwen Si, de Tempel. De vierkante Qianxun Ta is de hoogste van de drie
Pagodes, ze heeft zestien verdiepingen en is 70 meter hoog. Dit is ook de oudste Pagode en stamt uit circa 800. Elke laag is versierd met fraaie marmeren figuren. Bij een renovatie in 1979 werden boeddhistische soetra's, koperen spiegels en gouden ornamenten aangetroffen. Die zijn nu in het museum achter
de Pagodes te zien. De twee kleinere, achthoekige Pagodes stammen uit de elfde eeuw en zijn 42 meter hoog. Ze dienden niet alleen als reliekhouders, maar moesten ook de goden gunstig stemmen, om bescherming te bieden tegen natuurrampen. Deze twee Pagodes staan scheef door aardbevingen en worden ook de Torens van Pisa genoemd. De tekst voor de Qianxun Ta luidt: "Onderwerp voor eeuwig de bergen en rivieren".

Op de terugweg naar het hotel, lopen we langs een restaurant. Daar komen we langs kikkers en kreeften, die wachten om op het diner terecht te komen. De serveersters zijn verbaasd, maar stemmen toe als we foto's willen maken.

Schuin tegenover het Hotel ligt The Yu Er Park. In de gebouwen is de Bai architectuur terug te zien. In dit Yu Er Park zijn veel camellia bloemen en fruitbomen geplant. Ook zijn er vijvers aangelegd. De mensen, die in Dali wonen, zoeken in dit park ontspanning. Het is een trefpunt voor kaartspelen en er wordt ook muziek gemaakt.

Dag 16: Dinsdag 30 juli
's Morgens om half zeven reizen we van Dali naar Kunming. Dat wordt een busrit van zo'n 330 kilometer. Kunming is de hoofdstad van de provincie Yunnan, in het zuidwesten van China. Er wonen zo'n acht miljoen inwoners in deze stad. Kunming ligt op een hoogte van 2000 meter en dankt zijn bijnaam "Stad van de Eeuwige Lente" aan het subtropische klimaat en de vele bloemen die het hele jaar bloeien. De stad is ook geliefd vanwege de relatief schone lucht.
Hoewel Kunming zelf een flink aantal attracties heeft, komen wij er langs op onze reis. We rijden door naar de kalksteenzuilen van het Stenen Woud (Shi Lin), de bezienswaardigheid waar Kunming hoofdzakelijk om bekend is. Al sinds de Ming-dynastie (1368 - 1644) staat dit indrukwekkende Stenen Woud bekend als het "eerste wereldwonder". Het ligt op ongeveer een uur of drie rijden ten zuidoosten van Kunming. Eigenlijk is het een Karstgebied met een oppervlakte van meer dan vierhonderd vierkante kilometer. De grillige rotsformaties, waarvan sommige 30 meter hoog zijn, dragen fantasierijke namen. Vanaf de speciale uitkijkpunten hebben we een prachtig uitzicht over de fascinerende rotspartijen. Het intrigerende, miljoenen jaren oude landschap ziet er daadwerkelijk uit als een stenen bos. Het landschap wordt afgewisseld door kronkelige paden, vijvers en uitkijkpunten. We zien er één van de vele etnische minderheden van
China, de Sani. Shi Lin is de geboortegrond van hen. Veel Sani werken in het park als gids of danser. We bewonderen de wirwar aan natuurlijke stenen
pieken en laten ons betoveren door de karakteristieke vormen. Met een beetje fantasie herkennen we misschien wel een dier of mens in de grillige pilaren. Het is een heel mooi natuurpark waar we graag langer willen blijven. Maar dat zit er helaas niet in. We stappen weer in de bus en rijden terug naar Kunming. Daar checken we in bij het Jinjiang Hotel.

Dag 17: Woensdag 31 juli
Deze morgen zijn we vrij. We starten met een ontbijt in het Jinjiang Hotel. De ronde eetzaal bevindt zich op de bovenste verdieping en vanuit de ramen
hebben we uitzicht over de stad. We zien veel wolkenkrabbers en maken later een wandeling door de buurt. Er wordt hier van alles verkocht.

Tussen de middag vertrekken we naar het vliegveld en vliegen we, met een binnenlandse vlucht, naar onze nieuwe bestemming Guillin. Deze stad is
genoemd naar de Kassieboom, ook wel het Osmanthusbos. Deze zoetgeurende bomen bloeien in het najaar. De kleine stad Guillin ligt aan de prachtige rivier Li in een indrukwekkend landschap. Guillin is bekend om zijn karstheuvels, waarvan de meeste lager zijn dan 200 meter. Ze zijn her en der in de stad te zien, maar de meeste langs de Li, ten zuiden van de stad. Deze adembenemende natuur is China's grote trots. De immense karstbergen rijzen op tussen de
rijstvelden en weerspiegelen zich in het water. Tegenwoordig is Guillin een toeristenstad met tien parken, die mooie heuvels en kalksteengrotten herbergen. Om half zeven checken we in bij het Guillin Universal Hotel. 's Avonds wandelen we door het centrum. Na het eten, bij de Irish Pub, lopen we door naar de
Pagodes. Ze zijn mooi verlicht. Het is er druk en heel toeristisch.

Dag 18: Donderdag 1 augustus
Vandaag staat er een drie uur durende boottocht, over de rivier Li (Li Jiang), op het programma. Met een kleine cruiseboot, die zowel beschikt over een
overdekt gedeelte met restaurant als een open dek, zakken we langzaam zuidwaarts de rivier af naar onze nieuwe bestemming Yangshuo. De ondiepe rivier laveert tussen steile karstheuvels van 300 meter, die tot fantastische vormen zijn verweerd. Daartussen liggen dorpjes en de bamboebossen die zo typerend zijn voor het Zuid-Chinese platteland. De inwoners gebruiken nog steeds bamboevlotten op de rivier. Vanaf de boot hebben we een uniek uitzicht op het
ongerepte landschap. Uit een groene vlakte met rijstvelden rijzen rondgetopte steenmassa's op. Laaghangende wolken geven de bergen een mysterieuze sfeer. Vanaf de boot zien we groene oevers, bamboebosjes en zo nu en dan een dorp. We genieten van de grazende waterbuffels en zien hoe de boeren hun land bewerken.

Vanaf het eindpunt van de boottocht over de Li, worden we met een golfkarretje naar het Yangshuo New West Street Hotel gebracht. Yangshuo was een vrij onbeduidend marktstadje op het platteland, tot het eind jaren tachtig van de 20ste eeuw werd ontdekt door toeristen die de boottocht vanuit Guillin maakten. Hoewel het niet meer zo rustig is als vroeger, is Yangshuo nog steeds een goede uitvalsbasis voor een nadere verkenning van de heuvels met hun grotten, van de rivier en van de dorpjes in de omgeving. Met ruim 200 korte routes is Yangshuo één van de meest favoriete klimcentra's van Azië geworden.
West Street is een 250 meter lange, met marmer, geplaveide straat. Hij wordt geflankeerd door gerestaureerde plattelandshuizen uit de Qingtijd. Ook zijn er restaurants, cafés, pensions en souvenirwinkels te vinden. West Street is met 1400 jaar de oudste straat van de stad en ligt in een populaire wijk onder
buitenlandse studenten. Hier worden vele taalcursussen gegeven, wat de buurt een levendige Chinees-Westerse sfeer geeft. Het voordeel is dat veel lokale handelaren en inwoners een aardig woordje Engels spreken. 's Middags zien we nog meer van de omgeving van Yangshuo. We maken een fietstocht.

's Avonds gaan we naar de Liusanjie Impression Show. Deze voorstelling is op 20 maart 2004 in première gegaan tijdens de Sanjie Liu Sing Fair en het is
's werelds grootste natuurlijke theater. Het decor bestaat uit de Li-rivier, twaalf in mist gehulde heuvels en de hemel als achtergrond. Mist, regen, maanlicht, de heuvels en hun omgekeerde reflecties in de rivier vormen de steeds veranderende natuurlijke achtergrond. Het auditorium is gehuisvest op de natuurlijke eilanden van de rivier en het publiek bevindt zich op de aangelegde terrassen, omgeven door groene planten. De geluidsapparatuur is niet te zien, omdat het in overeenstemming met de natuurlijke omgeving is gebouwd. Deze voorstelling wordt enorm aangeprezen en er komen dan ook veel mensen naartoe. Wij zijn er minder enthousiast over.

Na de voorstelling gaan we terug naar het centrum van Yangshuo. Door de drukte kost het enige tijd om daar afgezet te worden. In het centrum loopt ook een hele menigte. We besluiten terug naar het hotel te wandelen. Bij een restaurant eten we nog een hapje, waarna we deze dag afsluiten met een drankje.

Dag 19: Vrijdag 2 augustus
Na het ontbijt verlaten we Yangshuo en vertrekken we om tien uur naar het treinstation van Guillin. Daar stappen we op de hogesnelheidstrein en reizen we naar het eindpunt van onze reis: Hong Kong. Onderweg vullen we alvast het formulier in, omdat we China gaan verlaten. Ook stappen we over op een andere munteenheid, de Hong Kong Dollar (HKD).

Hong Kong is één van de meest bijzondere steden van de wereld. De naam Hong Kong betekent "Geurige Haven" en is ontstaan door de florerende handel in wierookstokjes. Hier ontmoeten Oost en West elkaar op een meest fascinerende manier. Tot 1997 heeft deze stad zich als kolonie van Groot-Brittannië
ontwikkeld tot een wervelende miljoenenmetropool met Engelse allure en Chinese schoonheid. Hong Kong bestaat uit het schiereiland Kowloon met zijn
Victoria Harbour, gezellige Chinese markten, moderne winkels en leuke restaurantjes. Uitgebreid shoppen in de bekende winkelstraat Nathan Road in de wijk Tsim Sha Tsui is hier ook mogelijk. De wijk Mongkok is vooral bekend om de avondmarkten, zoals "Ladies Market" en "Flower Market". In het zakencentrum,
Central District op Hong Kong Island, zijn enorme wolkenkrabbers, neonreclame, banken, hotels en de bekende Victoria Peak. En niet te vergeten een
prachtige skyline. We arriveren om kwart over zes in het Penta Hotel. Na het inchecken gaan we in de straat bij een restaurantje eten. Later drinken we nog een biertje aan de bar in het hotel. De highlights van Hong Kong bezoeken we morgen.

Dag 20: Zaterdag 3 augustus
Na het ontbijt gaan we samen met onze reisleiding Hong Kong verkennen. Eerst rijden we naar Victoria Peak. Met de Peak Tram, een soort kabelspoorweg dat sinds 1888 bestaat, stijgen we naar het hoogste punt van de stad. De Peak Tram is één van de veiligste forensentreinen ter wereld. Al meer dan 100 jaar overbrugt de tram de ijzingwekkende steile helling. Er staat nog een oud model gestald. Boven krijgen we een spectaculair beeld  van de omvang van Hong Kong. Vanaf hier zien we onder meer de haven, Hong Kong Island  en vele indrukwekkende gebouwen. Het weer is na de tyfoon nog regenachtig en bewolkt. Dat is ook te zien op de foto's die we er maken.

Hierna rijden we door naar het voormalige vissersplaatsje Aberdeen. Dit is nu de grootste zelfstandige plaats op Hong Kong Island, met een inwonertal van 60.000. De haven is genoemd naar een Britse minister van Koloniën, de graaf van Aberdeen. Rond 1865 had het de eerste scheepswerf van Hong Kong. Het district heeft een tamelijk onaantrekkelijk centrum, omzoomd door hoge flatgebouwen, kantoren en fabrieken. Het gebrek aan esthetische aantrekkingskracht wordt echter goedgemaakt door de levendigheid en de sfeer. De drukke haven, het centrum van alle activiteiten, is de grootste attractie van Aberdeen. Veel van de boten, die hier liggen, dienen tegelijkertijd als woning voor de vissers van Hong Kong en hun families. Hierdoor lijkt het district nog steeds op een
traditioneel vissersdorp. Kleine sampans (traditionele vissersboten) dobberen tussen de houten vissersvloot en de grote drijvende restaurants. Op de kade stappen we in een sampan en varen we langs de vissersboten, woonboten en de kleine scheepswerfjes.

Vervolgens rijden we langs de prachtige kust en komen we bij Repulse Bay. Hier wonen veel rijke nationale beroemdheden, mede vanwege het sensationele uitzicht over de Zuid-Chinese Zee. 's Middags laten we ons door de bus afzetten in de stad. De reisleiding adviseert ons om bepaalde stukken van de stad te ontwijken, omdat er demonstraties zijn gepland. We slenteren door het grote centrum, maar blijven er niet lang. In het Kowloon Park lopen we nog langs de beelden en zoeken daarna een taxi op. Wij willen niet in de onrust terechtkomen en rijden daarom terug naar het hotel. 's Avonds zien we, in de media, dat de demonstranten in het centrum zijn beland. Op de plaatsen waar wij gelopen hebben....

Dag 21: Zondag 4 augustus
Na het ontbijt genieten we nog van een vrije dag in Hong Kong. We gaan niet terug naar het centrum van Hong Kong, maar blijven in Kowloon. Eerst maken we onze bagage reisklaar. We laten het achter bij de receptie van het Penta Hotel, wanneer we er uitchecken. Daarna wandelen we naar het winkelcentrum Hollywood. Op ons gemak bekijken we de vele winkels. Vervolgens lopen we verder. Onderweg komen we langs muren waarop mensen, jong en oud, briefjes ophangen om de demonstranten van Hong Kong te ondersteunen. Ze willen minder invloed van China op Hong Kong.

Onderweg zien we jongeren die samen picknicken op de grond. Later komen we bij de Nan Lian Garden. Deze rustige Nan Lian Tuin doorsnijdt de wirwar van torenflats in Diamond Hill. Het is een openbare tuin in de stijl van de Tang dynastie. De pittoreske tuin is met zorg aangelegd op een terrein van 3,5 hectare waarin elke heuvel, rots, waterpartij, plant en houten structuur volgens specifieke regels en methoden geplaatst is. Er zijn permanente tentoonstellingen van de architectuur van houtbouw in China, van rotsen en van potplanten. Er zijn ook een vegetarisch restaurant en een theehuis. Aan het einde komen we bij de Chi Lin Nunnery. Dit Klooster werd opgericht in 1934 en gerenoveerd in de stijl van de Tang dynastie (618-907) in 1990. Het is een groot tempelcomplex met een elegante houten architectuur, gekoesterde Boeddhistische relikwieën en rustgevende lotusvijvers. Het complex omvat ook een aantal tempelhallen.
Sommige bevatten gouden, houten en geboetseerde beelden die goden voorstellen zoals de Sakyamuni Boeddha en bodhisattva.

Terug in het hotel frissen we ons op en 's avonds nemen we afscheid van onze reisleider Ping. Om half acht worden we met de bus naar het vliegveld van Hong Kong gebracht. Er staan nog een heel wat reisuren op ons programma. Om kwart over elf vliegen we vanaf Hong Kong naar Frankfurt.

Dag 22: Maandag 5 augustus
Om zes uur komen we aan bij onze tussenstop in Frankfurt. Om tien over half acht gaan we verder met de terugreis naar Schiphol, waar we om kwart voor tien arriveren. Wat hebben wij een prachtige rondreis door China gemaakt. Er zijn grote afstanden overbrugd en wat hebben we veel gezien. Gewoon super.