Dag 12 : Maandag 30 juli.
 Na 14 uur in de nachttrein te verblijven, worden we naar Hué gebracht. We arriveren er 's morgens tegen negen uur. De oude keizersstad Hué is ruimtelijk
vormgegeven en biedt veel sfeer. Het belangrijkste oriëntatiepunt van deze stad, die verrassend genoeg niet meer dan 200.000 inwoners kent, is de Huong Giang. Dit is de "prettig ruikende rivier of Parfumrivier". We worden eerst naar het Duy Tan Hotel gebracht om in te checken en ons op te frissen. Later gaan we de stad bekijken.

Rondom de stad Hué, in het golvende landschap, liggen de keizerlijke praalgraven. Eén van de aangenaamste manieren om deze mausolea te bezoeken is per traditionele drakenboot. We worden bij het hotel opgehaald en naar de oever van de Parfumrivier gebracht. Met een traditionele drakenboot varen we naar de keizerlijke graftombes en pagodes even buiten de stad. De 21 meter hoge Thien Mu-pagode ligt op de noordelijke oever van de rivier en heeft zeven verdiepingen. Op elke verdieping staat een ander Boeddhabeeld. Hij werd gebouwd in 1844 en was lange tijd het symbool van Vietnam.

Vervolgens worden we door het busje opgehaald en naar de Citadel, het Royal Palace, gebracht. Het staat ook bekend als de Verboden Paarse Stad. Het oudste deel stamt uit het begin van de 19de eeuw uit de tijd van de Nguyen-keizers. Het is wel één van de weinige grootse bouwwerken uit Vietnamese
historie. Vroeger was dit het privé terrein van de keizerlijke familie en niet toegankelijk voor anderen.
Achter de oude stadsmuur ligt een grote bunker. Verderop lopen we onder de poort door en komen het Royal Palace binnen. Er is genoeg te zien. Door de oorlogen is er veel vernietigd en ze zijn nog flink bezig met het herbouwen. 

Onze bus stopt in een lokaal dorpje bij een bedrijfje dat wierookstokjes maakt. De stokjes hebben verschillende geuren en kleuren. Bloemen van verschillende kleuren worden gebruikt om de stokjes te kleuren. Het winkeltje biedt ook verschillende souvenirs aan zoals bijvoorbeeld houders voor de wierookstokjes.  

De volgende stop is bij de Tu Duc Tomb. Deze keizerlijke tombe, gebouwd tussen 1864 en 1867,  was zowel voor als na de dood van Keizer Tu Duc in
gebruik. In een fraai aangelegde tuin zien we niet alleen zijn tombe, maar ook diverse gebouwen, zoals het verblijf van zijn 104 vrouwen en minnaressen.

Er is nog veel meer in Hué te zien. De tijd vliegt en de bezienswaardigheden staan op het punt om te sluiten. We kunnen nog net een foto maken van de Khai Dinh Tomb, maar dan gaat de poort toch dicht. Jammer. De bus komt in het drukke verkeer terecht als hij ons terug naar het hotel brengt.

Na de lange treinreis en het  volle programma van vandaag zijn we toe aan een rustige avond.

Dag 13 : Dinsdag 31 juli.
Vandaag vervolgen we onze rondreis door Vietnam naar het zuiden. We vertrekken om acht uur en de rit gaat via Da Nang naar Hoi An. We hoeven
uiteindelijk maar 150 kilometer verder. Onderweg stoppen we verschillende keren. De eerste stop is bij de Hai Van Pass. Deze 21 kilometer lange pas langs de Zuid-Chinese Zee is inmiddels een populaire trip van Hué naar Da Nang.

De volgende stop is bij The Water Mountain, ook wel bekend als de Marble Mountains of Ngu Hanh Son. Dit zijn een vijftal heuvels met grotten.Ten tijde van de Vietnamoorlog was het een schuilplaats voor de Viet Cong. Nu is het een boeddhistisch heiligdom. De vele beelden, die in de verschillende grotten staan, getuigen hiervan. Ngu Hanh Son is te voet te bereiken, maar dan wel via een flinke klim op hoge trappen. Wij kiezen er voor om met de lift naar boven te gaan. We hebben een mooi uitzicht over de omgeving en kunnen zelfs een stuk van het Da Nang strand zien.

Na een mooie rit langs de kust arriveren we in Hoi An. We checken in bij het Bach Dang Hoi An Hotel, waar we de komende dagen zullen overnachten. Het is een luxe hotel met zwembad, waar we van de tropische warmte af kunnen koelen.

Aan het einde van de middag lopen we naar het oude gedeelte van Hoi An. Het is er ontzettend druk en we kijken onze ogen uit. Hoi An is een ontspannen oord, maar door de drukte voelen wij ons opgejaagd. Eeuwenlang was deze stad in Centraal Vietnam, gelegen aan de oevers van Thu Bon rivier, een
belangrijk handelscentrum. In de haven kwamen Chinese, Japanse, Portugese en Nederlandse schepen aan. Aan het einde van de negentiende eeuw
verzandde de rivier en konden de boten de kade niet meer bereiken. Hoi An verloor zijn spilfunctie in de handel tussen Oost en West. Het roemrijke verleden is niet volledig uitgewist. De erfenis van bouwlustige Chinese en Japanse kooplieden is nog te zien in het oude centrum. Kleurrijke tempels en pagodes lieten ze na, evenals fraaie huizen en winkelpandjes. Ze zijn veelal gemaakt van hout en bedekt met bruinrode dakpannen.
We kopen een ticket, zodat we de komende dagen 5 van de 22 bezienswaardigheden kunnen bekijken. Daar starten we vandaag nog niet mee. We lopen een ronde, nemen een drankje en gaan lekker eten. 

Dag 14 : woensdag 1 augustus.
's Morgens om half tien fietsen we door de omgeving van Hoi An naar de Thu Bon rivier. We komen langs de rijstvelden en zien hoe waterbuffels in het water verkoeling opzoeken. We worden op watermeloen getrakteerd en daarna stappen we in een bootje. We varen de rivier op om het vissersleven mee te maken en het watertransport te zien. We proberen zelf krabjes te vissen terwijl de roeiers, van de kokosnootplanten, bloemen en sprinkhanen vouwen.

Terug op de kant fietsen we verder. Onderweg zien we een mooi en vredig landschap en dan arriveren we bij Tra Que. We komen in dit kruidendorp bij een lokale familie waar we zelf meehelpen bij het bereiden van onze lunch. Tam huu, loempia's, en banh xeo, traditionele pannenkoekjes, uit de regio
Midden-Vietnam. Na het eten gaan we het veld op. Daar helpen we de boer op het land met het planten van nieuwe gewassen. 

Na het werk fietsen we terug naar het hotel. 's Avonds lopen we naar het oude centrum van Hoi An. We lopen over de markt en kopen er twee souvenirs, een gong en een zonnehoed om mee naar huis te nemen.

Dag 15 : Donderdag 2 augustus.
's Morgens wandelen we nog eens naar de binnenstad. Het is nu heel rustig in het centrum en nog niet zo warm. Het is een verademing vergeleken met de drukte aan het einde van de vorige dagen. Alle bezienswaardigheden zijn goed te bewonderen en te bezoeken. Het personeel in de winkeltjes zijn ook heel vriendelijk en behulpzaam. Ze starten net op en nemen de tijd voor ons.

's Middags vertrekken we met het busje naar de Cham-ruïnes van My Son. Dit is een belangrijk tempelcomplex dat vele eeuwen door het Koninkrijk Champa is gebouwd. Het ligt in een weelderige vallei omringd door hoge bergen. Het tempelcomplex vormt het erfgoed van een verdwenen beschaving. De tempels moesten de belangrijkste hindoegoden vereren en dan met name hindoegod Shiva. Na de vijftiende eeuw werd het complex verlaten en raakte het in verval.
Van de vierde tot de dertiende eeuw bloeide het Koninkrijk van Champa op de kust van Vietnam met Mijn Zoon als religieus en intellectueel centrum. Het staat sinds december 1999 op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Van meer dan 70 tempels, zijn er ongeveer 20 overgebleven. Verschillende tempels zijn goed bewaard, terwijl andere in puin liggen. Sommige zijn beschadigd tijdens de oorlog in Vietnam. Men is druk bezig met reparatiewerkzaamheden.
Voordat we weer teruggaan zien we ook nog een traditionele dansshow. Mannen en vrouwen in traditionele kleding geven een korte show.

We gaan terug naar het oude centrum van Hoi An via een boottocht over de Thu Bon rivier. Eenmaal daar aangekomen, eten we aan het water. Later nemen we nog een drankje in een winkelstraatje. Dit is ons laatste bezoek aan Hoi An. Morgen reizen we weer verder.

Dag 16 : Vrijdag 3 augustus.
We ontbijten al vroeg, waarna we onze tassen inpakken. Met de bus reizen we terug naar Da Nang.
Daar stappen we voor de tweede keer op de "Herenigings Express" nachttrein naar Ho Chi Minh City, ook wel bekend als Saigon.

Dit wordt een lange treinrit die zestien uur duurt. Onderweg wordt het steeds drukker in de trein. Op de looppaden,  buiten de cabines, zitten ook reizigers op plastic stoeltjes. 's Nachts wordt daar ook geslapen. Wat hebben wij toch een luxe.