Gouda mei 2014

Logement Keizerskroon

We gaan er een weekend tussenuit, naar Gouda. We logeren midden in het centrum in Hotel de Keizerskroon. We kunnen in het centrum niet parkeren,
daarom gaan we met de trein. Hotel de Keizerskroon bevindt zich in de Keizerstraat, één van de oudste straten van Gouda.
Het gezellige marktplein met het welbekende stadhuis is om de hoek.  Gouda staat bekend om zijn Goudse kaas, stroopwafels, Goudse pijpen en de
Sint Janskerk met zijn beroemde glas in lood ramen (ook wel de glazen van Gouda genoemd).

We komen aan het einde van de ochtend aan bij ons hotel. Het is een klein, basic hotel. We checken in en kunnen de stad gaan verkennen.
We starten bij de VVV, die in De Goudse Waag is gevestigd. Daar werden vroeger kilo’s kaas gewogen.

We kopen er de stadswandeling “OP PAD IN HISTORISCH GOUDA”. De wandeling staat beschreven in een boekje.
Na een kopje koffie op het marktplein gaan we lopen. We maken kennis met het rijke Goudse verleden. De route voert langs unieke monumenten
en door pittoreske hofjes, straatjes en steegjes.

We lezen over de geschiedenis van Gouda en over het leven en werk van haar beroemde en minder beroemde inwoners. Alle stadsgidsen van Gouda
hebben hun favoriete plek in het boekje beschreven. Het zijn persoonlijke verhalen die het boekje een extra dimensie geven. We wisten niet dat Gouda
zo’n mooie stad was.
Aan het einde van de middag zoeken een café op. En ’s avonds gaan we eten bij Kamphuisen. In dit Eet & Drinklokaal kun je nu lekker eten.
Maar vroeger waren ze hier van de stroopwafels.

De tweede dag gaan we naar Rep.26. Dat is een grote fietsenwinkel in het centrum. We huren er twee stadsfietsen voor twee dagen.
Bert heeft verschillende fietsroutes voorbereid. Vandaag fietsen we, via een omweg, naar Kinderdijk. Het kost even moeite om Gouda uit te komen.
Het blijkt dat de routebordjes boven aan de stoplichten hangen. Tot nu toe kwamen we ze altijd op ooghoogte tegen. Maar dan zijn we echt op pad.
Onderweg steken we verschillende keren, met de veerdienst, het water over. Soms zijn het veerboten die ook auto’s overzetten. Maar er zijn er ook
speciaal voor voetgangers en fietsers.

Het is een mooie route dwars door de natuur. In Kinderdijk leggen we aan bij Grand Café Buena Vista. Daarna bezoeken we de molens. Het is een machtig gezicht, al die molens aan het water. En het zijn er heel wat. We zijn niet de enige toeristen. We komen heel wat Japanners tegen.
Die vinden ons op de fiets ook een bezienswaardigheid. We merken dat we, al fietsend, op de foto worden vastgelegd.

’s Avonds mogen we de fietsen in het hotel zetten. We rijden ze langs de receptie, bar, door de eetkamer, naar een voorraadkamer.
Ze staan in ieder geval veilig. De derde dag stappen we weer op de fiets. We gaan, weer via een mooie route, naar Rotterdam.
We verkennen het centrum en fietsen daarna weer verder. In Nieuwerbrug aan den Rijn komen we bij een brug, die nog met de hand wordt bediend.

Hier moet ook nog tol betaald worden. Dat zien we bij ons niet meer. Schuin tegenover de brug ligt een Bed & Breakfast. “Het kleine huisje in Nieuwerbrug”. Toevallig zien we de eigenaresse als Bert bijna klaar is met het fotograferen van de brug. We mogen even binnen kijken. Het ziet er leuk uit.
Misschien een tip voor een volgende keer. ’s Avonds eten we nog een keer bij Eet & Drinklokaal Kamphuisen.

Onze laatste dag maken we nog een ronde door Gouda. We zijn op zoek naar herkenningspunten waar de familie het altijd over heeft. Ze hebben hier vroeger gewoond aan het Ranonkelplantsoen, de Sophiastraat en het Regentesseplantsoen. Ook de vleesfabriek van Compaxo ligt nog aan de rand van Gouda.
’s Middags zitten we op een terras aan het marktplein. Het is warm in het zonnetje. Dan is het tijd om richting station te vertrekken. Tijd om naar huis te gaan.