Myanmar - Birma juli 2012

Rondreis door Myanmar in 30 dagen

China-airlines

Op zaterdag 7 juli begint mijn grote reis naar Myanmar.
Om 9 uur vertrek ik naar Schiphol, Amsterdam waar ik om half 11 incheck, om vervolgens om 14.05 uur te vertrekken met China Airlines richting Bangkok. Daar kom ik zondag 8 juli om 06.15 uur plaatselijke tijd aan. Nu moet ik 8 uurtjes wachten om door te vliegen met Bangkok Airlines naar Myanmar.
Gelukkig kom ik al reisgenoten tegen die ook voor de reis geboekt hebben zodat we gezellig de tijd doorbrengen.

We komen om 15.15 uur aan in Myanmar, daar staat onze reisleidster Annemarie te wachten om ons verder te begeleiden. Om 16.30 uur komen we in het hotel in Yangon aan, we zijn allemaal erg moe maar gaan gezellig uit eten in de Seven Sisters en wat contact leggen. Het eten was erg goed, kosten erg laag Fried Rice white Chicken & Vegetable en een biertje 2250 kyats. Om 22 uur ga ik slapen, ben helemaal op.

Maandag 9 juli
's morgens de City walk met de groep, daar zien we het straatbeeld van Myanmar.

's middags bezoek ik de pagodes 3 stuks, ik loop naar het station van Yangon, daar zie je nog hoe je in Myanmar met de trein reist. De Pagodes die ik wil zien staan in de Lonely Planet met de nodige informatie, (Shwedagon paya, Chaukhtatgyi paya, Ngahtatgyi paya)

Ik maak 's middags kennis met de eerste moesson regenbui, ik schuil bij een bus hokje. Er valt wel 40 cm regen in een half uur. Dit heb ik nog nooit gezien, maar hier is het normaal in deze tijd. 's avonds eet ik weer bij de Seven sisters, bij aankomst worden ik al tegen moet gekomen.

Het is meteen gezellig, ik neem een biertje en  Fried Noodle white Pork & Vegetable. Wederom erg lekker en goedkoop, 2250 kyats, ik krijg een toetje van de zaak een bord vers fruit.

Dinsdag 10 juli

's morgens vroeg rijden we aan om naar MT Kyaiktiyo (Golden Rock) te gaan. We stoppen even bij Htaukkyan een militaire begraafplaats, het maakt veel indruk hoeveel mensen hier begraven zijn.
We eten rond 12 bij het startpunt hier kom ik er achter dat het eten erg pittig kan zijn pffff, na het eten brengen trucks / kleine open vrachtwagens de mensen de berg op tot 2 km onder de top, om de top te bereiken moet je het laatste stuk lopen. Je kunt jezelf ook door dragers naar boven laten brengen.
Het is erg warm en de looptocht is erg zwaar, maar wel een zeer mooi uitzicht. Eenmaal boven zijn we gelijk bij onze slaapplaats voor vandaag.
We overnachten op de top van de berg 50 meter van de Golden Rock.

Na het inchecken loop ik even naar de Golden rock, het is erg mooi en het uitzicht fantastisch. Vervolgens ga ik een lekker Fried Rice white Vegetable eten met een lekker koud biertje dat had ik wel verdient. Kosten hier zijn 3500 kyats.
's avonds ga ik ook nog even terug, nu is de Golden rock verlicht een plaatje. Bij terug komst nog een borrel met wat vers gebakken pinda's en dan slapen.

Woensdag 11 juli
Na het ontbijt loop ik weer terug naar beneden, daar staan de trucks te wachten. Naar beneden gaat toch veel gemakkelijker en wat vlugger.
Dan gaan we weer verder naar Bago.
Onderweg kom je veel rijstvelden tegen, de lokale bevolking is er volop aan het werk.
Het bezoek aan een klein schooltje in een dorpje is erg leuk, hier zie je hoe het in Myanmar gaat.

Eenmaal in Bago ga ik een markt bezoeken erg kleurrijk en met veel varianten. Daarna bezoek ik nog 2 pagodes. De 'Liggende Boeddha van Shwethalyaung': Deze Boeddha is meer dan 55 meter lang en 16 meter hoog! Hij heeft mooie kolossale voetzolen, versierd met mozaïek en spiegeltjes.
De Kyaikpun Paya is gebouwd in 1476 door koning Dhammazedi. Hij bestaat uit vier zittende Boeddha’s van elk 30 meter hoog die met hun ruggen tegen een grote vierkante pilaar zitten.

Donderdag 12 juli
Bago naar Taungoo
Onderweg bezoeken we het Paleis Kambawzathardi Golden Palace, Na het bezoek gaan we naar een klooster, hier zijn de monniken eten aan het voorbereiden in grote pannen. Na de gong komen de monniken in rijen aan om het eten te ontvangen. In Taungoo loop ik nog even door het dorp om wat meer van de lokale bevolking te zien.

Vrijdag 13 juli
Taungoo naar Kalaw
In de vroege ochtend gaan we verder richting Kalaw. We rijden langs uitgestrekte suikerrietvelden, vervolgens verlaat je de laagvlakte en trek je de heuvels in. De vegetatie verandert van tropische struiken en woudreuzen in dennenbossen. De rit is lang, maar mooi!
We komen door dorpen waar we graag willen rond kijken, dus laten we de bus stoppen voor een bezoek. Ik loop zelf nog een dorpje verder waar en katoen plantage is daar zijn de mensen ook erg vriendelijk krijg er ook meteen een stukje mee van de katoen. Eenmaal in Kalaw loop ik daar door het dorpje om er met mensen te praten.

Zaterdag 14 juli
Kalaw Dag wandeling
's morgens lopen ik naar het Palaung-dorp. Een lokale gids vertelt over de traditionele gebruiken van de inwoners. In de omgeving van de Palaung-dorpen wordt 'tanapet' verbouwd, de grondstof voor het maken van de lokale sigaren. Tijdens de wandeling loop je over karrensporen, door schitterende rijstvelden en bamboebossen. Het terrein is enigszins heuvelachtig, soms dichtbegroeid, soms geheel open zodat je van vergezichten kunt genieten. Aan het einde van de wandeling gaan we nog even kijken bij een oud klooster.
’s Middags loop ik met Lenie lang een paar Pagodes, een ervan ligt boven op een berg daar drinken we ook meteen een kopje thee. De ander ligt in een grot erg mooi om te zien we waren de enige toeristen.
’s avonds gaan we stokjes eten met vlees en groente erg lekker maar ook wel weer pittig.

Zondag 15 juli
Kalaw naar Pindaya
Onderweg naar Pindaya rijd je door een heuvelachtig landschap, een lapjesdeken van sesam- en mosterdzaadvelden. Overal zie je Pa'o-minderheden aan het werk, ossenkarren vol bloemkool en monniken schuilen onder de lokaal geproduceerde Shan-parasolletjes van papier.
Na aankomst in Pindaya begint de tweedaagse wandeltocht waarbij je een nacht blijft slapen in het voormalige klooster van Yatsakyi, gelegen in een Palaungdorp. Onder begeleiding van een lokale gids wandel je langs theeplantages en rijstterrassen. Net zoals in de omgeving van Kalaw wonen hier vooral Palaung, Danu en Pa'o. Veel van deze etnische volkeren dragen nog steeds hun traditionele kleding. Vandaag lopen we ongeveer vijf uur (inclusief stops) over karrensporen en geitenpaadjes. Eerst lopen we in twee uur naar het dorpje Sikya-inn waar de Danu wonen. Na de lunch wandel je verder naar Yatsakyi, waar je de rest van de dag kunt doorbrengen zoals je zelf wilt. Je overnacht in het voormalige klooster van Yatsakyi, wat tegenwoordig dienst doet als dorpshuis. In een grote ruimte breng je de nacht door. Voor dekens en kussens wordt gezorgd. Ook wordt een maaltijd geserveerd met lokale lekkernijen. Zo leer je de lokale keuken kennen en waarderen.

Maandag 16 juli
Palaungdorp terug naar Pindaya
Vandaag lopen we via een andere route terug naar Pindaya. Het is een pittige tocht maar goed te doen, ook hier zien we weer mooie dingen die we niet snel zullen vergeten.

Dinsdag 17 juli
Pindaya naar Inlemeer
Voordat we vertrekken bezoeken we de Pindaya-grotten. In deze kalksteengrotten staan volgens de laatste schattingen 8094 Boeddhabeelden opgesteld.
In de grote hoge grot waan je je in een doolhof van paden vol Boeddha's. Je hebt wel een zaklamp nodig om ook de beter verstopte Boeddhabeelden te kunnen bewonderen. Vanaf de top van de berg heb je een fantastisch uit zicht.
Aan de voet van de Pindaya-grotten kunnen we een familiebedrijfje bezoeken, waar traditionele lampions en parasols worden gemaakt van bamboe en papier. Vol trots en enthousiasme wordt het hele procedé van het vervaardigen uitgelegd. Hier koop ik meteen 2 parasolletjes voor 5000 kjat
Na dit bezoek rijd je door naar Nyaungshwe. Vlak voor je het dorp binnen rijdt kom je bij het Shwe Yaunghwe Kyaung . De ovale ramen aan de voorzijde maken het gebouw uniek; een leuk lijstje om foto’s van de (veelal jonge) monniken te maken. Nyaungshwe is de toegang tot het Inlemeer, waar we drie nachten verblijven.

Woensdag 18 juli
Hier huren we een boot voor een ontspannen dagje op het Inlemeer. Je passeert ‘beenroeiers’, vissers van de Intha-stam, die op een typische manier hun boot voortbewegen. Je ziet ook vissers, die vissen met grote kegelvormige netten. Je vaart door sloten en kreken en langs paalwoningen met houten bruggetjes. We gaan kijken naar de zilversmeden, zijde- en cheroot (sigaren) fabriekjes en de drijvende tuinen.
Onderweg gaan we ook nog even kijken naar het Ngahpe Kyaung klooster, een teakhouten klooster op palen uit het midden van de 19de eeuw. Het is ook bekend als het ‘klooster van de springende katten’. Monniken trainen hier katten om op commando door een hoepel te springen.

Donderdag 19 juli
Vandaag zijn we met de fiets op pad gegaan. Als eerste komen we langs mooie Pagodes met een mooie tuin. Een lust om rond te kijken.
Daarna zien we mannen bootjes lossen, zware zakken vol tomaten worden met de hand op een vrachtwagen geplaatst. Als we weer een stuk verder fietsen komen we in een klooster met Alleen vrouwen, we worden uitgenodigd voor een kopje thee. Lopen we een stukje verder komen we in een Katholieke missie met allemaal wees kinderen. Het ziet er erg netjes uit, nadat we even met de kinderen hebben gepraat zijn we weer verder gefietst. Even later komen we langs een plaatselijke boer waar we wat kroepoek kopen. Praten nog wat en gaan verder.
De terugweg hebben we gedaan per boot, erg leuk je komt onderweg beenroeiers tegen die op traditionele de vissen vangen.
Op weg terug naar ons verblijf zagen we de dames een bad nemen in bijzijn van koeien was daar heel gewoon, maar voor ons een foto-shoot.

Vrijdag 20 juli
Van Pindaya naar Mandalay met een stop in Meikila .
We hebben hier de Durian geproefd, fruit met een luchtje. De verkopers snijden de stekelige buitenkant weg om de vrucht eruit te halen. De vrucht, lichtgeel en erg zacht zorgt voor de stank die de Durian verspreid. Wel erg lekker.
In Mandalay hebben we een fabriekje bezocht waar ze gouden blaadjes maken, deze worden gekocht en gebruikt om te doneren in de Pagodes.
En in Mandalay ben ik zelf naar de mini Golden Rock geweest. ook daar weer veel mooie bezienswaardigheden.
In de avond heb ik op straat bij de lokale mensen wat gegeten, 1600 kyat en erg lekker.

Zaterdag 21 juli
Mahamuni Paya in Mandalay is voor Birmese boeddhisten de tweede belangrijkste tempel van het land. Iedere Birmees hoopt eenmaal in zijn/haar leven deze heilige plek bezocht te hebben. Het is indrukwekkend zoals de mensen erin opgaan. Daarna ga ik naar een fabriekje waar houtsnijwerk en kleden worden gemaakt erg mooi om te zien. In de middag rijden we verder naar het klooster Maha Gandayon Kyaung in Amarapura. Je ziet honderden monniken aanschuiven voor de lunch, hun laatste maaltijd van de dag.
Daarna stoppen we bij de Kaung Hmu Daw Pagoda in Sagaing ook dit is het aanzien waard zo groot en mooi. Na dit bezoek reiden we naar Ava. In vijf minuten tijd steek je op platte bootjes de rivier over naar Ava. Ava is meer dan 400 jaar de hoofdstad van Birma geweest. Ava is een kunstmatig eiland waar de tijd schijnt te hebben stilgestaan. We stappen in een paardenkar genieten van een rondrit.
De koetsier stopt tijdens de rit een aantal keer, zoals bij het Bagaya Kyaung, een klooster uit 1834 dat helemaal van teakhout is gemaakt. Na het bezoek gaan we weer terug met het bootje. De man die ons terug moet brengen ligt lekker in zijn bootje te genieten van een sigaar.

Zondag 22 juli

Na het ontbijt rijden we naar de Thanboddhay pagode dit word met recht een Efteling tempel worden genoemd. Het geheel was enorm kleurrijk met veel pilaren en alles versierd met bloemen en elfachtige figuren, heel bijzonder en totaal verschillend van alle andere tempels die we bezochten. Hij werd gebouwd in 1958. Na het bezoek gaan we verder.
We stopten onderweg nog voor een enorme staande Boeddha die goud schitterde in het landschap. We konden hem al kilometers lang zien. Toen we dichtbij kwamen bleek er nog een enorme Boeddha naast te liggen en op de voorgrond nog een flinke Pagode. Na de stop gaan we naar Amarapura dat is bekend om zijn teakhouten U Bein brug uit 1849. Deze brug is 1200 meter lang en loopt over het Taungthan meer. De pijlers van de brug zijn gehaald uit het oude paleis van de koning nadat de laatste koning verdwenen was.
's avonds buiten op straat wat eten gepakt bij een Indiër erg lekker chiapatties met lekkere dingen er bij en dat voor 1000 kjat

Maandag 23 juli

Vandaag heb ik de Noordkant van Mandalay bekeken en met de fiets taxi terug
Na het ontbijt ben ik naar het Mandalay Royal palis gelopen en daar even rond gekeken. Vervolgens naar de Maha Lokamarazein kuthodaw Pagoda, werelds grootte boek. Op onnoemelijk veel stenen tableaus (net grafstenen) ieder in een eigen pagodaatje, staat de leer van Boeddha beschreven.
Na het bezoek ben ik naar de Byardeik Paye Pagoda gegaan. Deze ligt boven op een berg waar je te voet naar toe kunt. Eenmaal boven het je een mooi uitzicht. Toen ik buiten kwam regende het heb toen een fiets taxi genomen en ben verder gegaan de man gaf veel uitleg en liet me een klooster zien die niet in het boek stond heel mooi met levensechte beeldde daarna de berg op gelopen en met plaatselijke bevolking gekletst weer erg leuk.
's avonds nog maar een keer terug buiten op straat wat eten gepakt bij een Indiër erg lekker chiapatties met lekker dingen er bij en dat voor 1000 kjat

Dinsdag 24 juli
Vandaag zijn we met de boot van Mandalay naar Bagan gegaan.
Bij aan komst in het hotel even een hete douche genomen.
Toen het dorp in heb toen naar zand schilderingen gekeken erg mooi om te zien, vandaar uit even naar de rivier gelopen om een biertje te drinken en de zonsondergang te bekijken.
's avonds eten gehad net buiten het dorp fried Rice met vegetables en 2 bier 2250 kjat

Woensdag 25 juli
Bagan, 42 vierkante kilometer bezaaid met tempels en pagodes. Geen gouden, maar veel van steen en soms wit (nou ja beetje zwart verweert) gepleisterd. In de tempels treffen we weer de gebruikelijke Boeddha’s aan. Maar die zijn eigenlijk niet interessant meer. De gebouwen zijn zo overweldigd wat betreft hoeveelheid en vaak ook omvang, dat eist volledig de aandacht op.

Ik heb een fiets gehuurd. De kwaliteit viel reuze mee, Er is hier zoveel te zien. De pagodes lijken op elkaar, maar toch is er niet één hetzelfde. Tussendoor ga ik wat drinken en eten erg relaxt. Onderweg kom ik een oude man tegen uit Myanmar hij vertelde over de omgeving en pagodes.
's avonds eten gehad net buiten het dorp, ik had een Fried pork met Rice en 2 Myanmar beer 3000 kjat
Na het eten even een afzakkertje gedronken bij het hotel een lekker whisky.

Donderdag 26 juli
Vandaag heb ben we wederom een fiets gehuurd, samen met Annemarie  zijn we naar Old Bagan gefietst. Wederom een geweldige dag en veel gezien. Op de terug weg zijn we naar een naar Lakware geweest. Hier hebben we het proces gezien, er word op traditionele wijzen gewerkt.
Het is heel veel werk en wat moeten al deze mensen goede ogen hebben... De eigenaar legde ons het proces uit, alles wordt gemaakt van bamboereepjes die zonder lijm in elkaar worden gevouwen. Daarna volgt een proces van lakken en schuren tot alle ribbels zijn verdwenen. Daarna komen er meerder laklagen op. Vervolgens gaan de tekenaars hier hele fijne tekeningen op maken. Ze doen dit door met een scherp mesje in de laklagen te krassen. Vervolgens zit er weer een hele ploeg meisjes in kleermakerszit in deze afbeeldingen de details aan te brengen..
's avonds naar de zonsondergang gaan kijken, we zijn boven op een pagode geklommen en hebben rustig zitten wachten tot de zon onder ging. Daarna eten in het dorp., Pawn met cashewnoten en 2 bier 3000 kjat

Vrijdag 27 juli
Bagan, 's morgens MT popa was een regenachtige ochtend, we hebben niet veel kunnen zien.
Op de weg er naar toe wel een palmboom stoker bekeken word alcohol van gemaakt op traditionele wijze. Het was leuk maar niet echt bijzonder.
's middags ben ik alleen met paard en wagen wat tempels gaan bekijken in nieuw Bagan en een dorpje bezocht met sigaren, weven en anijs velden
's avonds eten aan de rand van het dorp Pawn met fried Rice 2 Dagon beer 2500 kjat.

Zaterdag 28 juli
Om 7 uur opstaan en met de Bus van Bagan naar Pyay, deze rit zal 8 uur duren.
Na een heerlijke douche gaan we naar de Sehtatgyi Paya gegaan. we komen over de markt waar ze allemaal lekkere dingen en het bereiden zijn.
Ziet er erg lekker uit. Vanaf de  Sehtatgyi Paya kijk je in de ogen van een grote buddha. Ook in de avond is het uitzicht fantastisch. Na het bezoek gaan we eten bij de rivier fried chicken met rijst plus 2 Myanmar bier 6500 kjat

Zondag 29 juli
Vandaag heb ik een fiets gehuurd en ben ik naar de bril Buda gefietst, je komt dan door kleine dorpjes en praat met de lokale bevolking. Het was erg leuk om dit te doen. Als eerste zie ik mensen een boot met zand uitladen, dit allemaal met zakken die ze lopen naar de kant dragen.
Vervolgens ga ik even meehelpen op het land, na het werken worden mijn voeten gewassen en krijg ik een kopje thee bij de lokale bevolking. Het huis waar ze in wonen is mooi om te zien.
Dan naar de bril Boeddha in Shwedaung. De bril is tijdens de Konbaung era ((1599–1752) toegevoegd aan deze Boeddha. Eens per maand wordt de bril schoongemaakt. Een indrukwekkend gezicht.
Onderweg kom ik allemaal lokale mensen tegen die de dagelijkse dingen doen. Zo ook een visser die zijn bootje even watervrij moet maken, tijd speel geen rol dus alles op zijn gemak. Na fietsen drink ik met Lenie een biertje met hapjes, dat is altijd lekker na zo'n dag.
Fried chicken met rijst plus Myanmar bier 5000 kjat, Daarna whisky 800 kjat 175 cl.

Maandag 30 juli
Vandaag gaan we met de bus van Pyay naar Patein.
Onderweg zie je pas echt dat het nu het regenseizoen is, vele stukken land staan onder water.  De huizen staan op palen om het water buiten de deur te houden. Je ziet er rijstvelden zo ver je kijken kunt erg mooi om te zien. Vrouwen die de plantjes aan het plaatsen zijn. Boeren die met en os de grond omploegen, Het is zwaar fysiek werk.
Na aankomst ben ik met Leni naar de stad geweest. Het is een vieze stad, nat en veel rotzooi.
We hebben er toch van kunnen genieten om met de lokale bevolking te praten en er te eten.
Verschillende plaatsen aangedaan om het te proberen en erg lekker moet ik zeggen, daarbij kost het ook niet veel 1300 kjat.
We zijn samen om 8 uur naar het hotel gelopen, eenmaal binnen 5 minuten begon het hevig te regen een moesson regen van een half uur alles stond blank zeer verassend meer een belevenis die je niet vergeet.
Na een lekkere whisky ben ik gaan slapen.

Dinsdag 31 juli
Vandaag gaan we naar de kust, van Patein naar Changta.
We bezoeken ook nog even een paraplu fabriekje waar ik gelijk 2 parapluutjes koop.
We zijn door een prachtig landschap gereden en vervolgens de bergen in, wat wel erg jammer was dat alles is gekapt zonde van het mooie natuurgebied. De teak houten bomen zijn allemaal gekapt waar je ook kijkt.
Wat nog een cadeau was zijn de olifanten die we tegen zijn gekomen, deze worden hier gebruikt om te werken.
's middags zijn we eerst even lekkere Pams gaan eten, we hadden 4 verschillende menu's besteld zodat we alles konden proberen het was erg lekker, maar we zitten ook maar 30 meter van de zee af. De kosten incl. een biertje per persoon was 4300 kjat. Daarna ben ik met Annemarie naar de Ferry gaan zoeken om morgen over de rivier te gaan om daar alles te bekijken. Na lang zoeken en praten met de lokale bevolking hebben we een bootje kunnen regelen, voor 4 uurtjes 20000 kjat maar dan gaan we ook met 15 personen. Op de terugweg zijn we door een vissers dorpje gelopen wat erg mooi was om te zien, grote garnalen die vers uit de zee komen ze zien er erg mooi uit. Daarna zien we de andere kant weer armoede een eenvoudig leven de mensen hebben echt niets geen luxe echt niets, en toch zijn ze zo vriendelijk tegen ons het in niet te geloven. Even later zien we hoe ze in Myanmar een guest house bouwen er staan wel 400 mensen te helpen zowel mannen als vrouwen alles met de hand kijk maar eens naar de foto's. 's avonds heb ik nog maar een keer een portie Pams besteld van de grill deze waren wederom erggggg lekker. Kosten hiervoor incl. een biertje 4900 kjat

Woensdag 1 augustus
Na een ontbijt geserveerd in het huisje gaan we vandaag de rivier op met de boot de mangrove bekijken. We zijn 15 minuten aan het lopen om naar de ferry te gaan als het met bakken uit de lucht komt, de moesson regen is begonnen. We wachten 10 minuten dan word het weer droog.
We besluiten om toch maar niet de rivier op te gaan het weer is onbetrouwbaar. Annemarie en ik lopen even naar de haven waar de Ferry ligt om de boottocht te annuleren.
Alles was ondergelopen wat gisteren nog paden waren is nu water, ongekend. Het strandde waar de boten op lagen is een watermassa, de waterstand is zeker met 80 cm gestegen.
Rond 14 uur ga ik even wat eten in het restaurantje aan zee, daar kom ik Annemarie tegen die ook gaat eten. Ik bestel weer lekker Pawn van de grill met een biertje die waren gisteren avond zo lekker.
Ook nu weer smaakte de Pawns weer voortreffelijk, en dat voor 4900 kjat.
Na het eten hadden we nog een verassing voor Annemarie, Onze reisleidster, waar we allemaal erg tevreden over zijn had wel een compliment verdient. We hadden een envelopje gemaakt en een parapluutje gekocht, om uit de regen te lopen of voor bescherming van de zon.... Een gezellig avond met veel plezier.

Donderdag 2 augustus
De volgende dag is een lange dag in de bus naar Yangon. Onderweg zien we nog wat mooie vergezichten.
Eenmaal in het hotel nemen we nog een douche en gaan uit eten.

Vrijdag 3 augustus
In de morgen gaan we naar het vliegveld om terug naar Amsterdam te vliegen.

Zaterdag 4 augustus
Terug in Amsterdam kan ik terug kijken naar een fantastische vakantie die ik niet vlug zal vergeten.